Go to ...

Mandri de parteneriatul cu Agerpres

Agentia Nationala de Presa a Romaniei

RSS Feed

29 martie 2024

PREMIERĂ CÂNTAREA CÂNTĂRILOR – SHIR HASHIRIM


COMUNICAT

Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu
20 – 29 August 2021 | ediția a 28-a
PREMIERĂ CÂNTAREA CÂNTARILOR – SHIR HASHIRIM

Data premierei: 23.08.2021
Biserica Evanghelică Sf. Ioan, Sibiu
ora 19:00 Spectacolul conține întregul text biblic, în limba ebraică, al Cântării cântărilor sau, în denumirea originală, Shir HaShirim. De-a lungul timpului, s-au realizat mai multe compoziții pe baza anumitor versete sau capitole ale acestui text, însă este pentru prima dată când un compozitor a folosit întregul text ebraic. Melodiile și structurile sunt puternic influențate de vechi cântece sinagogice, recitări din Tora și folclor local autentic.       soliști: Irina IONESCU, soprană, România
Kristofer LUNDIN, tenor, Suedia

dirijor: Cristian OROȘANU 

Ansamblul MIGDAL:
Carla Maria STOLERU – flaut, membru colaborator al Filarmonicii „George Enescu” București
Emil VIȘENESCU – clarinet, membru al Filarmonicii „George Enescu” București
Laurențiu DARIE – fagot, membru al Filarmonicii „George Enescu” București
Maria BÎLDEA – harpă, membră a Orchestrei Naționale Radio București
Sorin ROTARU – percuție, profesor la Universitatea Națională de Muzică din București
Denisa VLĂDOIANU-ROTARU – percuție, Opera Națională București
Alexandru STROE – percuție, Opera Națională București

compozitor, conducere muzicală: Laurențiu GANEA          Interpreții sînt muzicieni de marcă din România și Suedia, iar scopul este cel de a promova valorile vechilor tradiții prin prezentarea unor texte sacre din Biblie și anume Cîntarea Cîntărilor, în original Shir HaShirim, vechi de aproape 3000 de ani, atribuite Regelui Solomon. Respectivele texte, este bine cunoscut, fac parte atât din tradiția religioasă iudaică, cît și din tradiția culturală universală (adusă în discuție nu doar prin poezia de dragoste, care, de altfel, este primul nivel perceput la contactul cu textul).       Durata concertului este de aproximativ 75 – 80 minute muzică efectivă, iar formula ansamblului este de soprană, tenor și un ansamblu de șapte instrumente soliste sub bagheta unui dirijor. O versiune a unui ansamblu supradimensionat (orchestrală, de exemplu) ar fi condus, după părerea mea, la un rezultat străin de intenția mesajului și a vremii în care a fost conceput textul.

  Abordarea muzicală este una tradițională (dar nu clasico-romantică), liniile melodice sunt puternic influențate de cîntarea veche sinagogala și de melosul autentic popular zonal, iar formula ansamblului a fost inspirată de instrumentele menționate în Biblie ori înrudite cu acestea. Pentru un rezultat cît mai bun s-au cercetat atît documente legate de vechile izvoare melodice și sursele acestor texte, scrieri ale unor comentatori ai Bibliei din perioada medievală, cît și mai multe cercetări recente, la acestea adăugându-se o serioasă analiză întreprinsă de compozitor. Din punct de vedere sonor, scriitura este de orientare modală, firească la un astfel de demers, modalismul fiind, pare-se, cea mai veche expresie melodică din istoria milenară a omenirii. Evident că este mai mult de vorbit despre tehnicile componistice utilizate, dar mă feresc de a face acest lucru acum.   Momentul de începere al compoziției propriu-zise, anul 2009, a fost precedat de câțiva ani de studiu al textului, de parcurgere a comentariilor rabinice sau a altor interpretări, unele foarte interesante, toate solicitînd un volum mare de muncă.
     Cu prilejul unor călătorii de studiu, dar și în timpul unui curs postmasteral cu tema Conservarea patrimoniului universal, realizat timp de 5 luni în Israel au fost prezentate și discutate respectivele lucrări atît în mediu academic, cît și în grupuri sau societăți tradiționale, toate aceste întrevederi contribuind la convingerea că lucrarea este într-adevăr îndreptată înspre respectarea tradiției.
   Nu lipsit de importanță este faptul că evenimentul reprezintă o dublă premieră, fiind prima dată cînd un compozitor abordează acest text în integralitatea sa, text prezentat în varianta originală, în limba ebraică. O parte dintre piesele din program au fost prezentate în decembrie 2010 la Londra și s-au bucurat de succes, în public fiind atît specialiști ai vechilor culturi orientale, profesori ai unor universități de renume, cît și persoane interesate de vechile tradiții. Varianta de care discutăm acum însumează toate cele opt capitole ale Cântării Cântărilor; o variantă cuprinzând primele patru capitole a fost prezentată în fața unei săli arhipline, cîteva sute de persoane asistând în seara zilei de 22 Noiembrie 2015 la concert în București. Firească a fost și dorința noastră de a putea prezenta atunci această lucrare într-un cadru potrivit și anume în Templul Coral, de curînd reinaugurat, realizând o îmbinare armonioasă dintre prezența cuvântului Bibliei într-un locaș sfînt cu interesul către cultura universală, intenția noastră nefiind aceea de a selecționa în vreun fel publicul spectator. Trebuie spus că lucrarea a suscitat un interes foarte mare atît în publicul din țară cît și în cel de peste hotare, finalizarea lucrării fiind așteptată de mult timp.     Totodată, mulţumim foarte mult tuturor celor care ne-au ajutat în realizarea proiectului – oameni de ştiinţă ori oameni de bine !      Interpreții sînt unii dintre cei mai valoroși – nu doar pe plan național, dar și internațional – iar colaborarea pe care am avut’ o cu ei la concertul din 22 noiembrie 2015 fiind, așa cum era de așteptat, extrem de bună.      Ne-am ferit a combina respectiva lucrare cu versiuni recitate ori cu alt tip de prezentare a textului (simultan ori intercalat) – tocmai în dorința de a prezenta o versiune nealterată a acestuia și lucrul la cele mai mici detalii a făcut ca această compoziție să dureze doisprezece ani. Dorinţa noastră a fost şi este ca prezenta lucrare să nu fie vreodată prezentată în altă versiune decît cea pentru care a fost compusă, adică soprană, tenor, flaut, clarinet, fagot, harpă şi cei trei percuţionişti – vibrafon, trianglu şi tam-tam grande, timpani. O variantă de reducţie pentru pian în locul ansamblului este străină spiritului lucrării şi este de neacceptat.                 Compozitorul Laurențiu Ganea este licențiat în compoziție (5 ani) la Universitatea Națională de Muzică din București, a absolvit un master în Antropologia spațiului sacru (2 ani) în cadrul Universității Naționale de Arhitectură ,,Ion Mincu” București și un program post masteral în Conservarea patrimoniului universal (material și imaterial) în Israel. Este membru al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, secția muzică simfonică. Lucrările sale au fost prezentate și/ sau premiate în cadrul mai multor festivaluri internaționale din țară și străinatate, în stagiuni ale filarmonicilor.    Link-ul pentru vizionarea online a evenimentului https://sibfest.ro/spectacol/472

Foto – imagine creată de artistul Cristian Anghel pentru ansamblul Migdal.sibfest.ro

More Stories From News

About Asociaţia Jurnaliştilor Români de Pretutindeni