Go to ...
RSS Feed

9 decembrie 2024

HANUKA


HANUKA, Festivalul Evreiesc de Lumini, este sărbătorită timp de opt zile, începând de la apusul soarelui, la 28 noiembrie 2021 (Heșvan – Kislev 5782) și până la apusul soarelui din 6 decembrie 2021 (Kislev – Tevet 5782).

Se urează ”Hag Hanukkah Sameach!”, adică Sărbători fericite de Hanuka!

Hanuka, sau sărbătoarea Macabeilor, este cunoscută și ca sărbătoarea luminilor. Ea a fost instaurată de către Iehuda Macabeul împreună cu frații săi și sfatul bătrânilor din Iudeea în anul 165 î.e.n., ca să fie prăznuită în fiecare an, cu bucurie și veselie, în amintirea purificării Templului și sfințirii altarului.

Cu trei ani înainte, în aceeași zi, regele Siriei, Antiochus Epifanes, ordonase ca pe altarul Templului din Ierusalim să se aducă jertfe idolului grec Zeus Olimpius.

Antiochus IV Epifanes (Ilustrul), care în literatura rabinică are porecla ”ha`rasha”, cel rău, domnea la Antiochia (azi Antakia, în Turcia, la nord de granița cu Libanul), care a fost capitala regatului seleucizilor, o rămășiță a cuceririlor lui Alexandru Macedon. Regatul a fost mai târziu anexat imperiului roman de către Pompei (64 î.e.n.).

În urma unei campanii militare în Egipt, pe drumul de întoarcere în Siria, Antioochus Epifanes a trecut prin Ierusalim, unde a jefuit trezoreria ș a prădat Templul de obiecte de cult scumpe, făcute din aur. Aceasta a provocat puternice manifestări anti – heleniste și o rezistență pasivă în rândurile populației.

Pentru a pune capăt acestor manifestări, un decret regal a proclamat desființarea religiei iudaice, anularea Shabatului și a sărbătorilor, interzicerea circumciziei și obligația evreilor de a aduce jertfe idolilor greci instalați în Templu. Datorită politicii sale de helenizare forțată, Antiochus Epifanes a provocat în Iudeea revolta Macabeilor (168 î.e.n.)

Spre marea surprindere a tiranilor greci, bătrânul Matitiahu, din familia Hashmonaim, împreună cu fii săi, în special Iehuda Macabeul, au organizat o rezistență activă și apoi au distrus două armate mari trimise să înăbușe răscoala, în anul 165 î.e.n. Ca urmare a acestor victorii, Iudeea și-a redobândit independența, Ierusalimul a fost eliberat, Templul curățat și a fost înălțat un nou altar.

Surse talmudice atribuie originea celor 8 zile de sărbătoare și obiceiului de a ilumina și decora casele și lăcașurile de rugăciune unui miracol care, potrivit legendei, s-a întâmplat la inaugurarea Templului și a altarului purificat. Se spune că preoții, revenind în Templu după răscoală, au găsit o foarte mică rezervă de ulei special preparat pentru a fi ars, dar, datorită unui miracol, candelabrul sfânt nu s-a stins timp de opt zile, până când a putut fi preparat un alt ulei.

În vechime se aprindeau 8 lumânări în prima seară de sărbătoare și apoi câte o lumânare mai puțin, rămânând doar o singură lumânare în ultima zi. Obiceiul s-a schimbat cu timpul și astăzi se începe cu o lumânare în prima seară, numărul lumânărilor crescând în fiecare zi și ajungându-se la 8 în ultima seară. În sinagogă se citește din Thora, în afară de pericopa ”va`ishev” ( a locuit), și capitolul din Numeri despre darurile la sfințirea altarului în pustiu, precum și versetele din Numeri în legătură cu sfeșnicul de aur realizat în timpul peregrinărilor evreilor în deșert.

Sărbătoarea de Hanuka este menționată și în Noul Testament ca sărbătoarea de târnosire a Templului. După unii, obiceiul creștin de a aprinde lumânări și de a decora un pom de Crăciun, precum și sărbătoarea americană a recunoștinței (Thanksgiving Day) au fost influențate de sărbătoarea evreiască a luminilor.

De Hanuka se joacă diferite jocuri. În antichitate nu se obișnuiau amuzamente cu jocuri în timpul de relaxare. În Mishna sunt menționate jocurile cu zaruri. În Perioada helenistă au fost introduse în Iudeea jocuri de origine greacă, în special atletismul ș tragerea la țintă cu arcul. În ultima perioadă a celui de-al doilea Templu, jocurile cu zarui au fost adoptate de evrei cu toată opoziția categorică a autorităților rabinice.

În Evul Mediu, sub influența popoarelor din Europa, autoritățile rabinice au fost mai indulgente și în cazul unor evenimente speciale – nunți sau sărbători (Purim sau Hanuka) – se admiteau jocurile, chiar cărțile de joc. Iată câteva rețete de bucate: https://www.chabad.org/recipes/recipe_cdo/aid/3085966/jewish/17-Festive-Recipes-to-Make-This-Chanukah.htm

Un joc foarte răspândit, în special de Hanuka, este cel cu titirezul (”sevivon”, în idiș ”dreidel”, probabil de la germanul ”drehen”, a se învârti).

Este vorba de un cub din metal, lemn sau plastic, care se învârtește. Pe cele patru fațete sunt gravate literele ת.ש.ג.נ. inițialele cuvintelor ”nes gadol haia șam” (o mare minune s-a întâmplat acolo). Fiecare literă are o valoare numerică și cine acumulează mai multe puncte câștigă. (Minimum nr.201, dec,2003)

Cuvântul ebraic ”Chanukah” înseamnă ”dedicare”, și este numit astfel deoarece celebrează rededicarea Sfântului Templu.Din moment ce miracolul Hanuka este legat de ulei, se obișnuiește să se mănânce aliment e prăjite în ulei, ca: sufganiot (gogoși) și levivot, un fel de chifteluțe de cartofi, clătite din cartofi – latkes și altele.

În ultimii ani, mii de menorahs au apărut în fața primăriilor și clădirilor legislative, precum și în mall-uri și parcuri de peste tot în lume.

Hag Hanukah Sameah! (Sărbători fericite!)

Lucreția Berzintu

More Stories From News

About Asociaţia Jurnaliştilor Români de Pretutindeni